miércoles, 16 de mayo de 2012

Resum: “Las nuevas fronteras de la literatura: la narrativa electrónica”.


Amb la intenció de fer un recorregut a través de les relacions entre la teoria literària i la narrativa digital, Domingo Sánchez-Mesa exposa diferents criteris d’experts com Ryan o Aarseth, al temps que aborda temes com la construcció d’un camp disciplinar en la textualitat digital, la qüestió del concepte de  narrativa en el textos digitals i es qüestiona la noció universalista de la narrativa. Tot il·lustrat amb exemples concrets.

Malgrat que ja fa un temps que parlem de cibercultura i art en el ciberespai, cal tenir present que tot just estem encara començant a caminar. Bo i això hem perdut l’entusiasme del tractament inicial, el que comporta que encara no tinguem definits amb claredat o rigor els conceptes utilitzats.

Suposa l’hipertext una nova configuració de la narrativa?

L’hipertext pot suposar una combinació de fragments que no necessàriament ha de tenir sentit narratiu. Segons Gerard Genette hi ha unes categories principals que ens han de servir per fer una anàlisi narratològica: la temporalització, el ritme, l’ordre, etc.
Per la seva banda Gunnar Liestol ens diu que els hipertextos aporten una tercera possibilitat a la que anomena discurs discorregut o creació del discurs durant el recorregut.  Aquesta serà una de les funcions del lector de l’hipertext: formar part del procés narratiu. Per tant hi ha dues dimensions narratives: la prevista per l’autor i la que dibuixa el lector.

Segons l’opinió d’una altra teoritzadora, en aquest cas, Marie-Laure Ryan, el lector pot inventar noves narracions no previstes per l’autor, al temps que proposa traslladar a l’àmbit literari les propietats virtuals d’immersió (capacitat d’absorció del lector en la lectura) i interactivitat. També ens diu que la capacitat immersiva ha estat una de les característiques de l’art, entre d’altres coses gràcies al descobriment de la perspectiva. Amb l’arribada del potsmodernisme  i el segle XX, aquest fenomen va entrar en decadència.

Ryan atorga a l’hipertext la facultat d’haver estat capaç de trencar allò que tradicionalment anava unit. Així doncs mentre que la immersió està en decadència, la interactivitat està en plena florescència fins al punt de generar nous conceptes i noves figures mítiques com la de l’escrilector. Això és i serà així fins que els hipertextos deixin de ser exploratoris i passin a ser realment constructius en els quals hi participin un gran nombre de persones. 

Pel que fa al concepte “virtual” Ryan hi veu tres usos: virtual com il·lusió, com potencialitat i com quelcom relacionat amb la tecnologia informàtica, tots tres relacionats amb la “realitat virtual”.

Segueix Ryan dient que per tal que un text sigui immersiu l’autor ha de saber crear tres elements que formen el que denomina “gramàtica narrativa”: l’espai escènic, la història o argument i uns personatges. Amb això s’obtenen tres immersions: espacial, temporal i emocional que segons Ryan vincula la Realitat Virtual (RV) amb les novel·les, les obres de teatre, els videojocs i en definitiva totes aquelles ficcions en les quals s’incorporin personatges de ficció o espais creats.

En referència  a la interactivitat ens la descriu partint de dues classificacions: la figurativa i la literal. La primera és possiblement la que sentim més familiar per ser la més tradicional, seria aquella que té un argument, escenari i personatges segons marquen els cànons. En atenció a la segona ens diu que és la que contenen els textos electrònics.

També ens introdueix el concepte de narrativitat, la qual consta d’una estructura semàntica, un marc cognitiu en el qual endrecem la informació i un seguit d’elements bàsic ordenats segons la lògica i la temporalitat. Així, lo narratiu es troba immers en el contingut semàntic i no en el discursiu. En base a aquesta teoria afirma que la immersió es perd quan la novel·la deixa d’utilitzar la gramàtica narrativa.

Per tal que es doni la unió entre immersió i interactivitat és necessari que hi hagi un significat narratiu en els programes a partir de la figura de l’usuari, condició que si bé és dóna possible en la RV, no sempre ho és en el cas dels hipertextos ja que l’usuari actua des de fora.

Ryan aventura el futur de l’hipertext i el diposita en la capacitat que tingui per explicar històries. Ara per ara són dues les formes d’explicar-les: la forma literària que s’empara en la tradició, i la que segueix el model cognitiu propi de la psicologia, els analistes, folkloristes, etc. això es reduiria a concepcions relativistes i universalistes. En les primeres es donen alteracions en el contingut  depenent dels modus del relat, mentre que en les segones la naturalesa de la narrativitat no s’altera malgrat la introducció de noves tècniques i nous tipus d’històries.
Cal aclarir que per narració s’entén tant el discurs com la història i que es perceben tres tipus de narracions la seqüencial, la causal i la dramàtica.

En comparació amb els textos de paper, l’hipertext resulta poc capacitat a l’hora de satisfer l’expectativa narrativa que el lector espera obtenir. Sembla que aquesta mancança és inversament proporcional a la capacita de l’hipertext per connectar i enllaçar les parts d’una història, sense que això suposi una linealitat del relat.
En definitiva, l’hipertext vol introduir el lector en un multiplicitat de punts de vista de tots els continguts en un text. Però justament aquest extrem és el que marca la incompatibilitat amb la immersió i el que comporta el dèficit narratiu.
Amb això els hipertextos queden relegats a un terreny més estètic i menys profund que el de la narrativa tradicional. Possiblement l’espai ideal per a l’hipertext sigui el dels relats curts, poesia, contes breus, blogs i en general d’altres modalitats de textos electrònics que no siguin necessàriament narratius.

Finalment Ryan advoca per una imbricació entre immersió i interactivitat, sempre que se sigui conscient del mitjà i es trobi l’equilibri entre els mitjans freds (seria el cas del discurs verbal) i el calent (les imatges). Amb això s’arribarà a una lectura “hipermediàtica” interactiva que potenciarà la consciència del desig d’immersió del lector, mantenint de forma temporal el seu cos virtual fora del món textual. 


Domingo Sánchez -Mesa “Las nuevas fronteras de la literatura: la narrativa electrónica”.2006
 En V. Tortosa (ed.) Tecnologías de la creación en la era digital. II Jornadas de Literatura
Comparada. Universidad de Alicante.



No hay comentarios:

Publicar un comentario